Briteissä on aina tehty uraauurtavaa televisiota. Kahdeksankymmenluvun puolivälissä tuottajat George Stone, Annabel Jankel ja Rocky Morton loihtivat jotain ennennäkemätöntä. Heidän luomuksensa oli hahmo nimeltään Max Headroom.

Digitaalia analogisena

Hahmo nimeltään Max Headroom luotiin vuoden 1984 alussa. Ideana oli kehittää täysin digitaalinen, tulevaisuuden hahmo joten ihmisiä ei enää tarvittaisiin televisioon eikä elokuviin. Tulevaisuus oli siis läsnä. ”Digitaalista ulottuvuutta ei tuolloin vielä ollut, mutta sitä tehtiin matkan varrella”, George Stone on myöhemmin paljastanut. Max tehtiin täysin analogisesti, mutta se näytti vain tietokoneilla tehdyltä. ”Ihme ettemme paljastuneet”, Stone jatkoi.

Max Headroomia esitti Englannissa teatterioppia opiskellut kanadalainen näyttelijä-koomikko Matt Frewer. Hän tuli valituksi rooliin murteensa ja improvisaatiokykynsä vuoksi.

Tekniikkaa

Matt Frewer maskeerattiin siten, että hänen päähän istutettiin kuminaamio ja lasikuituinen pukutakki. Mattin ääntä ”juonnoissa” muokattiin mm. vocoderilla, luoden illuusion bitti-ihmisestä. Lisäksi ääniefektinä käytettiin vinyylimaailmasta tuttuja neulan hyppimisiä eli j-ja-jankutuksel-lla-a. Bitti siis oli ”poikittain” jo tuolloin. Visuaalista havaintoharhaa lisättiin piirtämällä Maxin taustalle muka tietokoneella tehtyjä grafiikoita ja pääosin vihreä taustaväri lisäsi kyber-elementtiä. Cinematic Computer Animation Technique oli se termi jota tekijät itse käyttivät.

Max elokuvissa ja telkkarissa

Max Headroom teki ensiesiintymisensä elokuvassa ”Max Headroom: 20 minutes into the Future”. Elokuvassa Matt Frewer tekee kaksoisroolin niin Maxina kuin häntä haastattelevana toimittajana nimeltään Edison Carter. Pian leffan jälkeen aukesi tie telkkariin. Sarkastinen ja egoistinen Max oli yhtäkkiä kuumaa kamaa.

Max Headroom pestattiin brittien uudelle neloskanavalle juontamaan musiikkivideo-ohjelmaa. Channel4:lla ei tietenkään rahaa ollut, mutta Chrysalis Records ja sen visuaalinen tuotantoyhtiö pistouvasi Neloselle tuon ohjelman. Journalimismista viis, tuon ohjelman oli tarkoitus markkinoida vain Chrysalis-yhtiön artisteja. Uutena, ihmeellisenä hahmona Max menestyi niin Amerikassa kuin kanta-Euroopassakin. Jopa Suomessa nähtiin Headroomin videoshowta.

Paranoimia

Musiikkidiggarit muistavat Max Headroomin ja The Art Of Noisen yhteistyönä tehdyn ”Paranoimia”-kappaleen. Art Of Noisen alkuperäisestä albumiraidasta singleversioon pestattiin Max ”laulamaan”. Tuosta taasen jatkoväkästeltiin myös huikea 12″ maxiversio.

Sen voit kuunnella tästä 

Biisin takaa: You Spin Me Round
Kun tangoa kuuntelemaan jäin