Kesäkuun 10. päivä anno 1984 brittiläinen levy-yhtiö ZTT julkaisi Frankie Goes To Hollywoodin toisen singeljulkaisun nimeltään Two Tribes. Seitsentuumaisen singlen lisäksi levykaupan hyllyille ilmestyi biisistä tehty maxiversio. Tai oikeastaan seuraavien viikkojen aikana useitakin eri remix-versioita, mutta siitä lisää hieman jäljempänä.  

Tuottaja Trevor Horn keksi oikeastaan vahingossa tehdä useita erilaisia versioita yhdestä ainoasta kappaleesta ja levy-yhtiönsä toinen perustaja Paul Morley keksi kaupallistaa eri versiot erillisinä maxisingleinä. 

Studiosta levykauppaan

Alun perin Frankien toisen sinkun piti olla Slave To The Rhythm seuraten huikeaan menestykseen yltänyttä Relax-esikoislevyä. “Lennossa” toiseksi biisiksi Horn valitsi kuitenkin melkoisen raakileelta kuulostaneen Two Tribesin. Myöhemmin Trevor Horn julkaisi kokonaisen Slave To The Rhythm ““konseptiälppärin Grace Jonesin kanssa.

TT:n äänitys oli suhteellisen nopea toimenpide, mutta Trevor kun tykkäsi käyttää aikaa (ja valtavasti rahaa) timantin hiomiseen niin, että keväällä 1984 julkaisuajankohta vaan siirtyi koko ajan eteenpäin. Markkinointivelho Paul Morley sen sijaan oli jo varannut koko sivun ilmoituksia tunnetuista alan lehdistä kuten New Musical Expressistä ja Melody Makerista. Mainostilat oli varattu ja ne piti sitten täyttääkin jollain. Morley ei voinut käyttää totuttuja “Out Now” tms sloganeita vaan keksi aivan omat. Tämä markkinointikikkare syntyi siis vahingossa. Mainoskuvina käytettiin mm. yhteyeen jäseniä sonnustautuneena joko amerikkalais- tai neuvostouniformuihin. Loistavana sisällöntuottajana Paul Morley keksi omia morleylismiään, kuten “Only bullets can stop the now” tai muuta väkivaltaista, shokeeraavaa tai sotaisaa jargonia. Teemaa vahvistaakseen sinkkujulkaisujen kansissa ja mainosmateriaalissa käytettiin esim. Ronald Reaganin, Konstantin Tsernenkon ja Leninin kuvia.

Itse biisi

Two Tribes on jännittävä sekoitus amerikkalaista funkia ja neuvostoaikaista sinfoniaa (vrt. Yes / Owner Of A Lonely Heart). Trevor Hornilla oli käytössään viimeistä huutoa olevat moniraitastudio, sekvensseri ja sampleri. Jo kappaleen perusversio on turboahdettu pakkaus monitasoista musisointia, johon oivasti nivoutui kappaleen erikoiset lyriikat. Trevorin käyttämä teknologia antoi mahdollisuuden tehdä lukuisia ja aivan uudenlaisia extended-versioita. Näissäkään ei hiljan perustettu levy-yhtiö eikä Horn rahaa säästellyt. Esimerkiksi puheosuuksissa esiintyi sen aikaisia brittinäyttelijöitä lausumassa jokseenkin kummallisia tekstejä, kuten otteita Adolf Hitlerin oikeudenkäynnin puolustuspuheesta vuodelta 1924 ja BBC:n virallisia tietoiskuja atomisodalta suojautumiseen. Itse biisi taas alkaa ilmahälytyssireenin ulvonnalla. Nokkelaa.

Remix After Remix

Varsinaisen julkaisuajankohdan jälkeen ZTT julkaisi nopealla syklillä uusia kaksitoistatuumaisia versioita, jotka olivat asianmukaisesti myös nimetty: Annihilation, Carnage, Hibakusha, Keep The Peace, Cowboys And Indians jne. Kauppa kävi kuin häkä ja Two Tribes vietti Brittien virallisella singlelistalla käsittämättömät yhdeksän viikkoa putkeen. (Tämän jälkeen listan laatija muutti laskentasääntöä). Ohimennen voisi mainita, että pari vuotta myöhemmin Sigue Sigue Sputnik -yhtye, ja sen markkinapelle Tony James, veti remixjulkaisujen määrän heti sitten kunnolla överiksi, mutta se on eri jutun arvoinen.

Pikkutriviaa vielä

Kappaleen sanoituksissa “On the air America / I modelled shirts by Van Heusen” viitataan Ronald Reaganiin, joka mainosti vuonna 1953 Phillips Van Heusenin vaatteita. Niinikään “Cowboy Number 1 / born Again A poor man’s son” viittaa USA:n presidenttiin.
Laulaja ja tekstin kirjoittaja Holly Johnson on vielä täsmentänyt, että idea kappaleesta on peräisin Mad Max -elokuvista ja tottakai kylmästä sodasta.

Pikaperehdytys kasaridiscoon
Kasari on pinnalla