Kukapa voisi unohtaa Siguet? Aika moni kyllä tahtoisi. 

Harva tietää, että Sigue Sigue Sputnikin alkuaikoina (vuosina 1982 - 86) taustalla “bändin” eteen hääri jokusia nimekkäitäkin tekijöitä: Mick Jones (The Clash) ja Fachna O’Kelly (Boomtown Rats -manageri). Myös Malcolm McLarenia on vihjailtu, mutta tiedon todenperäisyydestä en ole varma. Siksi en häntä listaa taustavaikuttajiin. Suurin yksittäinen tekijänimi on kuitenkin bändin perustaja Tony James, joka taasen soitteli aiemmin punkkia Billy Idolin kanssa Generation X:ssa. Toinen iso vaikuttaja SSS:ssa oli Neal “X” Whitmore, joka puolestaan teki yhteistyötä esim. Adam Antin ja Marc Almondin kanssa. Neilin “ansioksi” lasketaan Martin Degvillen rekrytointi yhtyeen “laulajaksi”.

Menestys

Alkuajoista sikseen ja kohti menestystä. Yhtye sai listamenestystä kahdella hittibiisillä eli Love Missile F1-11 ja 21st Century Boy. Hittejä edelsi kuitenkin erikoinen markkinointikampanja, joka tunnetaan myös nimellä hype. Markkinamieheksi muuttunut Tony James nimittäin keksi Frankie Goes To Hollywoodin hypetyksestä vastanneen Paul Morleyn viljelemän taktiikan viemistä eksponentiaalisiin sfääreihin.

Tony James mainosti yhtyettä lehdistön välityksellä keksimällä itse shokeeravia uutisia, antamalla itse mitä omituisimpia kannanottoja jne. Näillä jutuilla hän sai levy-yhtiöiden kiinnostuksen puolelleen. Tony siis pystyi kilpailuttamaan isoja levy-yhtiöitä ja valitsi niistä mielestään parhaimman levytyssopimuksen. Väitetäänkin, että EMI maksoi ison tukun puntia saadakseen SSS:n talliinsa.
- Nyt kun meillä on näin paljon rahaa, niin ostamme EMI:n ja annamme potkut muille artisteille. Me olemme musiikin ainoa tulevaisuus, Tony James jatkoi löylyn heittämistä.

Kieltämättä Tony Jamesin taktiikka oli ennennäkemätöntä ja häikäilevää. Bändin poseerauskuvissa näkyy lukuisia tuotemerkkejä, joista kaiketi maksettiin melkoiset lunnasrahat.

Biisit olivat peräti kummallisia

Bändin tuottama musiikki oli jotain glam punkkia ja electrobillya päälleliimatuilla sampleilla ja elokuvaefekteillä kuorrutettua sekametelisoppaa. Musiikin taitavuudesta viis, mutta erikoista kylläkin oli. Tony James keksi palkata nimimiehen ensilevyn tuottajaksi, nimittäin Giorgio Moroderin. Kuinka paljon Giorgio sitten vaikutti itse tekeleisiin, niin sitä tarina ei kerro. Siksi mainitsenkin asian pelkästään nimen ostamisesta.

Singlejulkaisuiden oheen biiseistä tehtailtiin lukuisia remixejä. Painotan sanaa lukuisia. Jos Frankien Two Tribes -kappaleesta julkaistiin noin viisi erilaista vinyylimaksia, niin SSS:n sinkuista tehtiin makseja vähintään kymmenkertainen määrä. (En liitä tähän kuvaa levykokoelmastani, jossa F1-11 -makseja on 15 kpl erilaista).

Kaikki hauska päättyy joskus

Sigue tuli ryminällä ja poistui estradilta häntä jalkojen välissä. Äkkituhoisaksi lopuksi bändi keksi vielä lyöttäytyä yhden kappaleen verran supertuottajatrio Stock-Aitken-Watermanin kanssa. Biisin nimi oli tottakai ylpeäksi lopuksi “Success”. Oli miten oli, niin kyllähän Sigue Sigue Sputnik oli mitä hauskin tuote.

Pikkuisen Triviaa

Tony James ja Martin Degville hengailivat aikoinaan Steve Strangen ja Dj Rusty Eganin pyörittämällä Blitz-klubilla. Muudan Boy George sieltä myös haki sisältöä elämäänsä. Kun Steve ja Rusty antoi potkut narikkapoikana työskenneelle Georgelle, niin Boy kertoi perustavansa bändin vaikkapa Martin Degvillen kanssa.
- Degvillen? Jos se mies koskaan levyttää mitään niin poltan levysoittimeni, Steve Strange tuiskaisi takaisin.

Sigue elää vielä tänäkin päivänä. Joskin kyber-maailmassa. Martin Degvillen twiitit ovat häntä itseään eli sekopäisiä ja SSS-Electronic “musiikki” on jokseenkin kauheaa.

Rumpalisti Chris Kavanagh sittemmin liittyi Mick Jonesin Big Audio Dynamite II:een ja Tony James taasen soitteli Sister Of Mercy:ssä.

Video tappoi radiotähden, osa 1
Rakkauden Aapisen jatko-osa